انجیر میوه ای بهشتی، خوش طعم و شیرین است و از جمله میوهایی است که در قرآن از آن یاد شده است. میوه انجیر تأمین کننده بخشی از انرژی و منبع خوبی از فیبرغذایی و برخی مواد مغذی مثل پتاسیم، آهن، کلسیم و ویتأمین های C و فولات است.

انجیر با داشتن مقادیر مناسبی فیبر غذایی در پیشگیری و رفع یبوست بخصوص در کودکان موثر است. دو عدد انجیر تازه که حدوداً ۱۱۰گرم وزن دارد بخشی از فیبر غذایی مورد نیاز روزانه (۱۱ گرم نیاز روزانه) را تأمین می کند.

انجیر خشک حاوی مقادیر مناسبی از آهن با منشاء گیاهی است که می تواند در تأمین نیاز بدن به آهن بویژه برای افرادی که رژیم گیاهخواری دارند و دخترانی که در سنین بلوغ هستند، موثر باشد. همچنین انجیر خشک به عنوان یکی از منابع خوب غیر لبنیاتی  کلسیم در جلوگیری از پوکی استخوان موثر است و با توجه به افزایش نیاز نوجوانان در سنین رشد و بلوغ در تأمین بخشی از نیازهای این گروه سنی به کلسیم می تواند موثر باشد به طوریکه سه عدد انجیر خشک ۲۱ گرم کلسیم مورد نیاز روزانه را تأمین
می کند.  از این رو انجیر بعنوان یک میان وعده کم حجم و مغذی بویژه برای دانش آموزان توصیه می گردد.

همچنین تحقیقات نشان داده است که انجیر حاوی رنگدانه های گیاهی است که به مقدار زیاد در پوست این میوه وجود دارد و دارای اثرات آنتی اکسیدانی مفیدی بوده و در کاهش خطر بروز بیماری های مزمن موثر است.