یک جمله قدیمی می گوید ” با خوردن یک عدد سیب در روز، از رفتن به دکتر بی نیاز می شوید” و امروزه تحقیقات علمی حاکی از مصداق واقعی این جمله است.

سیب میوه ای خوشمزه در رنگها و طعمهای متنوع است و اعتقاد بر اینست که پوست بیرونی و پوسته درونی سیب حاوی مواد مغذی گیاهی است که میوه را از اشعه ماوراءبنفش، حشرات، قارچها، ویروسها و باکتریها محافظت می کنند و به عنوان هورمونهای گیاهی و کنترل کننده آنزیمها عمل می کنند.

سیب منبع خوبی از پتاسیم است ( هر ۱۰۰ گرم سیب خام حاوی حدود ۱۲۰ میلی گرم پتاسیم است) و مصرف منظم آن می تواند در کاهش پر فشاری خون، نقش مؤثری داشته باشد.

همچنین نتایج تحقیقات علمی بیان می دارد که سیب غنی از نوعی ماده آنتی اکسیدان گیاهی بنام کرستین (quercetin) است و این ماده می تواند مانع اکسید شدن کلسترول بد خون (LDL-c) شده، مانع از سخت شدن عروق (تصلب شرائین) و ایجاد لخته شود. بنابر این سیب از این طریق خطر بروز بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.

تحقیقات متعدد نشان داده است که رژیمهای غنی از مواد غذایی حاوی کرستین مانند سیب عموماً می تواند در پیشگیری از سرطان مؤثر باشند.

همچنین مصرف سیب در افراد سیگاری به واسطه داشتن آنتی اکسیدان کرستین می تواند آنان را در برابر برخی آسیبها مثل آسیب دیواره مثانه، محافظت کند.

سیب با داشتن حدود ۳-۲ گرم فیبر غذایی در هر ۱۰۰ گرم، منبع غنی از این نظر به شمار می آید. تحقیقات نشان داده است سیب به دلیل داشتن هر دو نوع فیبر غذایی محلول و نامحلول هم در درمان اسهال و هم در درمان یبوست، از طریق تنظیم سرعت عبور مواد غذایی در لوله گوارش نقش دارد.

فیبر محلول موجود در سیب (پکتین) به ثابت نگه داشتن قند خون بویژه در افراد دیابتی کمک می کند. قندهای طبیعی موجود در سیب نیز به آهستگی هضم و جذب می شوند. از اینرو گنجاندن سیب به عنوان یک میوه مناسب در برنامه غذایی بیماران دیابتی توصیه می گردد. همچنین سیب بدلیل داشتن مواد مغذی گیاهی موجود در آن، دارای اثرات ضد حساسیت (ضد آلرژی) است و می تواند در کاهش علائم آلرژی مؤثر باشد.