با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان به دنبال آن، مصرف انواع مرکبات و میوه های زمستانه رواج می یابد.میوه های این فصول با داشتن انواع ویتامینها و مواد مغذی می توانند در تامین سلامت بدن موثر باشند.  همچنین به کاهش شدت علائم بیماریهای شایع این فصل مانند سرماخوردگی کمک کنند. از جمله میوه های این فصول می توان به انواع مرکبات، انار، خرمالو و کیوی اشاره کرد.

مرکبات:

از انواع مرکبات می توان پرتقال، نارنگی، انواع لیمو و گریپ فروت را نام برد. مرکبات دارای انواع مختلف مواد مغذی گیاهی و فیبر غذایی هستند. همچنین به عنوان منبع غنی از ویتامین C شناخته شده اند که برای تامین سلامتی لازمست.

فیبر غذایی موجود در مرکبات باعث افزایش وزن مدفوع و سرعت عبور آن از روده بزرگ می شود که موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان کولون می شود.

مطالعات نشان داده است مصرف منظم مرکبات با پیشگیری از تشکیل مواد سرطانزا ، می تواند تا حد قابل توجهی موجب کاهش سرطان معده و همچنین جلوگیری از گاستریت ( التهاب دیواره معده ) در افراد گردد.

ویتامینC  موجود در مرکبات با کمک به افزایش جذب آهن بخصوص در افراد خام گیاهخوار باعث کاهش خطر کمبود آهن و ابتلا به کم خونی می گردد.

عدسی چشم انسان به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی ویتامینC می باشد و مطالعات نشان داده است افرادی که روزانه مقدار زیادی منابع غذایی ویتامینC مانند مرکبات مصرف می کنند ، کمتر در معرض خطر بیماری آب مروارید ( کاتاراکت) قرار می گیرند.

پرتقال:

 یکی از عمده ترین منابع مصرفی مرکبات در سرتاسر دنیا، پرتقال است. مطالعات نشان داده است که ویتامینC موجود در آن با همکاری ویتامینE باعث جلوگیری از تخریب غضاء سلولی و شادابی پوست میگرددو همچنین از اثرات مضر کلسترول بد خون ( LDL-C ) پیشگیری می کند که موجب کاهش ابتلا به بیماریهای قلبی- عروقی می شود.  انواعی از مواد مغذی گیاهی موجود در پرتقال مانند هسپریتین (Hesperitin)  از رشد سلولهای سرطانی سینه و دهان پیشگیری می کند. محتوای بالای اسید فولیک انواع پرتقال به همراه مصرف مکملهای اسید فولیک در زنان باردار به پیشگیری از بیماری خطرناک نقص در تشکیل طناب عصبی جنین (Spina Bifida) کمک می کند.

نارنگی:

 از دیگر میوه های این گروه نارنگی می باشد که علاوه بر داشتن ویتامینC  دارای مقدار زیادی ویتامین A (کاروتن ها ) می باشد.

گریپ فروت:

 گریپ فروت دارای انواع مختلفی است و علاوه بر داشتن مقادیر زیادی ویتامینC ، گونه های صورتی  و قرمز آن دارای مقادیری ویتامین A ( بتاکاروتن ) و رنگدانه آنتی اکسیدان لیکوپن می باشد که به پیشگیری از سرطان کمک می کند.

لیمو:

 انواع لیمو ها با داشتن مقادیر زیادی ویتامینC و فیبر غذایی در تامین سلامت و شادابی موثرند. همچنین انواع لیمو غنی از مواد مغذی گیاهی ( بیوفلاونوئیدها) هستند که با خاصیت آنتی اکسیدانیشان موجب پیشگیری از ابتلا به سرطان می گردند.

آبلیمو علاوه بر طعم دهندگی به انواع غذاها و نوشیدنی‌ها، موجب جلوگیری از قهوه ای شدن میوه ها و سبزیهای تازه قاچ شده می شود.

ویتامین C موجود در مرکبات به کاهش شدت علائم سرماخوردگی کمک می کند. به طور کلی مرکبات از میان وعده های مناسب و نشاط آور می باشند.

خرید و نگهداری :

 در هنگام خرید، میوه هایی که پوست پر رنگ ، درخشان و بدون لک دارند را انتخاب کنید. انواع مرکبات معمولا تا چند هفته در یخچال قابل نگهداری هستند.

انار:

     انواع انار منبع غنی از پتاسیم و ویتامینهای ‍C و ۶B می باشند.

خرید و نگهداری :

انارهای پوست نازک و براق که نسبت به اندازه شان سنگین هستند و انارهای آبدار و گوشتی را انتخاب کنید.

انارها را می توان به مدت یک ماه در جای خشک و خنک و به مدت دو ماه در یخچال نگهداری کرد.

خرمالو :

     خرمالوهای پر رنگ و رسیده که پوست براقی دارند را انتخاب کنید.

     خرمالوهای نارس در عرض چند روز در دمای اتاق می رسند. خرمالوهای رسیده را می توانید به مدت ۲ تا ۳ روز در یخچال نگهداری کنید.

کیوی :

     کیوی منبع بسیار غنی از ویتامین C و منبع خوبی از فیبر غذایی و پتاسیم می باشد. کیوی با داشتن آنزیمی به نام Papain  به هضم بهتر پروتئینها کمک می کند و به عنوان نرم کننده گوشت به کار می رود.

خرید و نگهداری :

     کیویهای رسیده گوشتی که کمی نرم هستند را انتخاب کنید. کیویهای نارس در عرض ۳-۲ روز در یک پاکت کاغذی همراه با یک عدد سیب رسیده در دمای اتاق می رسند. کیوی ها را می توان در یک کیسه پلاستیکی تا دو هفته در یخچال نگهداری کرد.