گلابی یک میوه تابستانی، معطر، شیرین و خوش طعم است که آنرا امرود هم می نامند. این میوه حاوی ویتامین های A، C، E، فولات و مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، روی، پتاسیم و فلوئور می باشد. گلابی با داشتن مقادیر مناسبی از ویتامین A و پیش ساز آن (بتاکاروتن)، ویتامین E، پتاسیم در کاهش بیماریهای مزمن مانند سرطان و بیماری قلبی- عروقی، می تواند نقش داشته باشد.

اندیس گلیسمی گلابی بسیار پایین است (۳۶=GI)، به همین دلیل قندهای آن (سوربیتول، لولوز)، به آرامی جذب شده و سطح قند خون را زیاد افزایش نمی دهد، بنابراین میوه ای بسیار مناسب برای افراد دیابتی می باشد. همچنین با توجه به اینکه کربوهیدراتهای آن به آرامی جذب می شوند، می تواند میان وعده ای بسیار مناسب برای ورزشکاران و افراد دارای فعالیت بدنی باشد و بهتر است در طول دوره استراحت و بین تمرینات ورزشی مصرف شود.

گلابی دارای دانه های بسیار ریزی است که خصوصاً نزدیک هسته آن زیاد است این دانه ها از جنس سلولز بوده که با عبور از دستگاه گوارش در دفع مواد زائد باقیمانده از بدن نقش دارد.

همچنین به دلیل داشتن مقادیر زیادی فیبر غذایی محلول به تنظیم کلسترول خون نیز کمک می کند که در کاهش خطر بیماریهای قلبی – عروقی موثر است. با توجه به اینکه این میوه مقدار قند خون را به آرامی افزایش می دهد و نیز به دلیل محتوای فیبر غذایی خوب آن، برای رژیم های کاهش وزن نیز توصیه می شود.

گلابی رسیده به دلیل داشتن بافت نرم، میان وعده ای مناسب برای سالمندان و غذای کمکی ایده آلی برای کودکان است. همچنین میوه گلابی به ندرت باعث تحریکات حساسیت یا آلرژی در بچه ها و بزرگسالان می شود که می تواند در رژیم غذایی افراد مبتلا به حساسیت غذایی گنجانده شود.

برخی تحقیقات نشان داده که گلابی حاوی یک ماده ریز مغذی بنام بور است که به بهبود فعالیت سیستم عصبی و تقویت حافظه کمک می کند.