یکی از قدیمی ترین گیاهان کشت شده در دنیا، موز است که تصور می شود از گونه های وحشی مشتق شده است. ارتفاع درخت موز می تواند به ۹ متر برسد.موزها در تأمین فیبر غذایی، پتاسیم و منیزیوم مورد نیاز بدن نقش بسزایی دارند.

خواص ویژه موز:

  • تقویت کننده سریع انرژی: یک موز خیلی رسیده که خالهای سیاه و دانه های زیادی روی پوشش دارد، حدود ۲۳ گرم قند و ۲ گرم نشاسته دارد. قندها به سرعت هضم می شوند و از دیواره روده باریک جذب می شوند و به جریان خون می روند. این خاصیت سبب می شود که موزها یک ماده میان وعده کامل بعد از ورزش باشند، زمانی که منبع سرشار از قند سریع می سوزد، در طول یک ساعت فعالیت بهترین شانس را به ماهیچه می دهد زیرا به سوخت گیری مجدد و جایگزینی ذخایر کربوهیدرات آنها (گلیگوژن) کمک می کند.
    به خاطر این جذب سریع قند، موزهای رسیده اندیس گلیسمی بالایی دارند. اگر چه، موزهای رسیده، برای افراد دیابتی یا برای آنهایی که مراقب وزنشان هستند، توصیه نمی شود. موزهایی که رنگ زردکمرنگ دارند، اندیس گلیسمی متوسطی دارند.

یادآوری:

تغییرات قند خون پس از خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات متفاوت است. این تفاوت بر اساس شاخصی به نام نمایه (شاخص) گلایسمی (GI) مشخص می‌شود. این شاخص که در تنظیم رژیم غذایی بیماران دیابتی جهت کنترل سطح قند خون کاربرد دارد، نشان می‌دهد که یک غذای استاندارد (گلوکز یا نان سفید) تا چه اندازه گلوکز خون را افزایش می‌دهد. ایندکس گلایسمیک در حقیقت درجه بندی مواد غذایی دارای کربوهیدرات بر اساس میزان تأثیرشان بر روی قند خون در فاصله زمانی کوتاهی پس از غذا خوردن است. هرچه سرعت تبدیل کربوهیدرات (در یک ماده غذایی) به گلوکز در خون سریع‌تر صورت گیرد، شاخص قند ماده غذایی بالاتر بوده و برعکس هرچه سرعت تبدیل کندتر، آرام‌تر و به تدریج صورت گیرد، آن ماده غذایی سالم‌تر بوده و کمتر ترشح انسولین را تحریک کرده، در نتیجه امکان ابتلای انسان به دیابت کمتر خواهد شد و از طرفی انرژی مورد نیاز انسان به تدریج تأمین شده و فرد کمتر احساس گرسنگی پیدا می‌کند، بنابراین مصرف مواد غذایی با شاخص قند پایین انسولین را کمتر تحریک کرده، طول عمر را بیشتر می‌کند و امکان افزایش وزن یا ابتلا به بیماری، کمتر خواهد بود.

  • دیابت: موزهای نارس می توانند برای افرادی که نیاز به ثبات قند خون دارند، مثل افراد دیابتی، مفید باشد. یک موز که سبز است و سطوح کوچکی از پوست آن زرد شده ۲ گرم قند و ۲۳ گرم نشاسته دارد. نشاسته به عنوان “نشاسته مقاوم” (به هضم) نامیده شود چون به خوبی در روده باریک هضم نمی شود. تجزیه آهسته کربوهیدرات در موزهای نارس سیب افزایش ملایم و آهسته قند خون می شود.
  • گیجی و حواسپرتی در سالمندان: فقدان پتاسیم می تواند سبب ایجاد افسردگی و گیجی شود. سالمندان بخصوص از این نظر آسیب پذیرند، از آنجائیکه آنها تمایل کمتری به خوردن میوه ها و سبزیهای تازه دارند. موزهای رسیده، که سرشار از پتاسیم هستند، از نظر جویدن و هضم راحت هستند. یک موز رسیده ۱۱ {bac0486783996d17f93d17dc6c98041b5758eab466dab408d2f327c2491db413} نیاز روزانه به پتاسیم را فراهم می کند.
  • فشار خون بالا: موزها کم سدیم low in salt و پرپتاسیم هستند که این بدین معنی است که موزها مواد غذایی ایده آلی برای افراد دارای فشار خون بالا هستند. به نظر می رسد پتاسیم موجود در موزها به کاهش فشار خون به روشهای متعدد کمک می کند. به نظر می رسد سبب تشویق بدن برای دفع سدیم و نیز گشاد کردن عروق خونی و افزایش پهنای آنها و کاهش فشار جریان خون می شود.
  • بیماری قلبی: پتاسیم موجود در موز ممکنست قادر به محافظت قلب نه فقط به خاطر کاهش فشار خون بلکه همچنین به دلیل مهار فعالیت رادیکالهای آزاد مضر و پیشگیری از تشکیل لخته خونی باشد.

مزایای کلیدی: موز منبع انرژی کم چربی است. به ثبات سطوح قند خون کمک می کند. ممکنست گیجی فکری را بهبود ببخشد. نقشی را در کاهش فشار خون ایفا می کند. در برابر بیماری قلبی محافظت می کند.

رسیدگی سریع: همچنانکه موز می رسد، گازی به نام اتیلن تولید می کند این گاز اثر رسانندگی روی سایر میوه های حاضر در کنار موز دارد. برای اجتناب از این فرآیند، موزها باید جدا از سایر میوه ها نگهداری شوند.

 

خرید و نگهداری:

بر اساس مزه خرید کنید. انواع سبز نشانگر اینست که میوه ها نرسیده اند. موزهای زرد رسیده ترند و آنهایی که خالهای قهوه ای دارند حداکثر رسیدگی را دارند. برای آهسته کردن رسیدگی، آنها را در یخچال قرار دهید یا برای سریعتر کردن فرآیند رسیدگی، آنها را در یک پاکت کاغذی در دمای اتاق نگهداری کنید و بعد از آن تا ۲ هفته در یخچال قابل نگهداری است. حتی اگر پوست آن هم قهوه ای تیره شود، میوه آن تازه می ماند. موز منبع خوبی از ویتأمین B6 ، ویتأمین C، پتاسیم و فیبرغذایی است. وقتی موزها را پوست کننده و حلقه و حلقه می کنیم برای جلوگیری از قهو ه ای شدن آنها، باید آنها را در یک محلول اسیدی مثل آبلیموی تازه طبیعی قرار دهیم.

 

ترکیب مواد مغذی:

موزها سرشار از ویتأمین B6 هستند و منبع خوبی از vitc، پتاسیم و فیبر غذایی می باشند. موزهای قرمز و بارهنگ منابع خوبی از ویتأمین A هستند. اندازه واحد: ۱ عدد متوسط خام (g 118).74 {bac0486783996d17f93d17dc6c98041b5758eab466dab408d2f327c2491db413} آب، g3 فیبر غذایی، g 1چربی، g 28 CHO، g 1 prot.  Mg 7 کلسیم، mg 34 منیزیم،   mg 24 فسفر، RE 9 VITA، mg 11 VITC، mg 7/0 B6، g µ ۲۳ فولات. (g: گرم   mg: میلی گرم  µg: میکرو گرم)