نوشته های چینی که به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد نشان می دهد، خاستگاه زردآلو در آسیای شرقی است، سپس از طریق اعراب به اروپا برده شده و توسط رومیها به اهالی مدیترانه معرفی شده است. مزه شیرین این میوه به خاطر محتوای بالای کربوهیدرات ساکارز آن است و رنگ قسمت گوشتی و پوست آن بسته به میزان رنگدانه آنتی اکسیدانی بتا کاروتن (پیش ساز ویتامین آ)، از زرد تا نارنجی متغیر است.

خصوصیات زردآلو:

زردآلوها به هر صورتی باشند خواه تازه، خشک یا آماده خوردن، شیرین و مغذی هستند. زردآلوهای تیره رنگ و تازه، آنتی اکسیدان بتاکاروتن را در اختیار بدن قرار می دهند و منبع غنی از پتاسیم هستند.

نکته! هر قدر رنگ قسمت گوشتی زردآلو پررنگ تر باشد، به همان میزان هم حاوی مقدار بیشتری بتاکاروتن است.

موارد استفاده سنتی زردآلو:

در طب سنتی چینی به دلیل محتوای بالای مس زردآلو از آن استفاده می شده است و امروزه نیز در چین برای درمان کم خونی از آن استفاده می شود. چینیها همچنین آنها را برای مرطوب کردن ریه ها استفاده می کنند. به این دلیل زردآلو برای درمان خشکی ریه ها در شرایطی مانند آسم، تسکین تشنگی و خشکی گلو استفاده می شود.

فواید ویژه زردآلو:

سرطان معده و ریه

زردآلو یک منبع مفید و سودمند از بتاکاروتن است. بعد از مطالعه ارتباط بین بتاکاروتن و سرطان معده، تحقیقات نشان داد دریافت بالای بتاکاروتن می تواند احتمالاً خطر این بیماری را کاهش دهد. اثر محافظتی در برابر سرطان احتمالاً مربوط به توانایی بتاکاروتن در پاکسازی مواد سرطان زا در سلولها است.

صندوق جهانی تحقیقات سرطان در گزارشی آورده است که کاروتن ها احتمالاً در محافظت در برابر سرطان ریه هم در افراد سیگاری و هم در غیرسیگاریها نقش دارند و این اثر در زنان و مردان یکسان است. مصرف منظم منابع کاروتنوئیدها شامل زردآلو در رژیم غذایی، به تقویت و بالابردن دریافت کاروتن کمک می کند.

پرفشاری خون

زردآلوهای آماده خوردن(برگه) منبع غنی از پتاسیم هستند که در هر سهم ۱۰۰ گرمی، ۴/۱ گرم پتاسیم دارند. نشان داده شده است بین ۵/۲ تا ۹/۳ گرم پتاسیم اضافی در رژیم غذایی روزانه، فشار خون را هم در افراد دارای فشار خون طبیعی و هم دارای پرفشاری خون، کاهش می دهد.

افسردگی در سالمندان

پوره زردآلو برای افراد سالمندی که از افسردگی و گیجی به دلیل فقدان پتاسیم در رژیم غذاییشان رنج می برند، مفید است.

شبکوری

فقدان غذاهای غنی از کاروتن در برنامه غذایی روزانه می تواند منجر به دید ناکافی در شب به ویژه در میان سالمندان که اغلب کمتر میوه ها و سبزیهای تازه می خورند، شود. همانطور که گفته شد زردآلو منبع بسیار خوبی از کاروتن است.

تخلیه انرژی

زردآلوهای تازه که به آهستگی هضم می شوند، جریان ملایمی از قند را به درون خون آزاد می کنند. افرادی که بطور منظم ورزش می کنند به چنین سوختی چندین ساعت قبل و بین بخشهای ورزش نیاز دارند تا انرژی ماهیچه ها را جایگزین کنند.

مشکلات وزن

زردآلوهای تازه طعم شیرین دارند، در حالیکه کالری نسبتاً کمی دارند. آنها همچنین فیبر غذایی دارند و جریان آهسته ای از قند را وارد جریان خون می کنند. بنابراین به آسانی دیده می شود که میان وعده کامل و کم کالری را برای افرادی که مراقب وزنشان هستند، فراهم می کنند.

 

توجه! چه مقدار زردآلو بخوریم؟

شش عدد زردآلو آماده خوردن حدود ۱۳ درصد مقدار آهن دریافتی توصیه شده روزانه یک زن را تأمین می کند.  مصرف منظم زردآلو می تواند به کاهش خطر کم خونی کمک کند.

 

انتخاب و نگهداری زردآلو

هنگام خرید زردآلوی تازه بیشتر به دنبال میوه های نرم و گوشتالو به جای میوه های سفت زرد رنگ باشید. هنگام خرید زردآلوی خشک از انتخاب آنهایی که رنگ درخشان دارند، خودداری کنید چون اینها حاوی ماده نگهدارنده دی اکسید سولفور هستند.

زردآلوهای نارس در یک پاکت کاغذی در دمای اتاق می رسند. آنها را در یک کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید و ظرف مدت چند روز مصرف کنید. زردآلو را هم می توان به صورت خام مصرف کرد و هم از پخته شده آن در مربا، تارت و نظایر آن استفاده کرد.

مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم زردآلوی خام به شرح زیر است:

مواد مغذی کلیدی در ۱۰۰ گرم زردآلوی خام تازه آماده خوردن (برگه)
کالری ۳۱ ۱۵۸
کربوهیدرات (گرم) ۷ ۳۷
چربی (گرم) ۱/۰ ۶/۰
فیبر غذایی (گرم) ۲ ۶
فیبر غذایی محلول (گرم) ۱ ۴
پتاسیم (میلی گرم) ۲۷۰ ۱۳۸۰
بتاکاروتن (میکرو گرم) ۴۰۵ ۵۴۵
ویتامین ث (میلی گرم) ۶ ۱
آهن (میلی گرم) ۱ ۳
کلسیم (میلی گرم) ۱۵ ۷۳

 

 

تهیه کننده: مینا کاویانی

 

منابع:

Ursell A.The complete guide healing foods. 2000