تغذیه مناسب و دریافت آب کافی در تمام طول زندگی امری حیاتی است. هنگامی که بر پایه اصول صحیح رژیم غذایی غذا می خورید ، به این معناست که تمایل دارید سالم تر باشید و سیستم ایمنی قوی تری داشته باشید. تغذیه سالم در تمام طول زندگی از ابتلا به انواع سوء تغذیه (کوتاه قدی، کم وزنی،  کمبود دریافت ویتامین ها یا مواد معدنی ، اضافه وزن، چاقی) و  همچنین طیف وسیعی از بیماری های غیرواگیردار مربوط به رژیم غذایی (مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت و برخی از سرطان ها)، پیشگیری می کند و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد. بنابراین باید مصرف چربی را محدود کنید و نوع  چربی مصرفی خود را از چربی اشباع به چربی اشباع نشده تغییر دهید، چربی های ترانس را مصرف نکنید، مصرف قند و نمک را محدود کنید، آب کافی بنوشید و انرژی دریافتی و مصرفی را شده هماهنگ کنید.

در مورد فرزندانتان نیز همین موضوع صدق می کند. تغذیه مناسب در دو سال اول زندگی کودکان حیاتی است. در ۶ ماه اول زندگی کودکان باید تغذیه انحصاری با شیر مادر داشته باشند، پس از آن انواع غذاهای تازه و فرآوری نشده به تدریج به شیر مادر اضافه می شود تا تمام ویتامین ها، مواد معدنی، فیبرهای غذایی، پروتئین و آنتی اکسیدان های مورد نیاز کودک تامین شود. تغذیه مناسب به رشد مناسب، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود رشد شناختی کودکان کمک می کند. همچنین خطر ابتلا به اضافه وزن یا چاقی، بیماری های عفونی و یا بیماری های مزمن را در زندگی کاهش می دهد.

از این نظر ماه رمضان هم فرقی با سایر ماه ها ندارد. در ماه رمضان نیز باید یک رژیم متعادل داشته باشید. در فاصله افطار تا سحر مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای آبرسان بخورید، زندگی اجتماعی در ماه رمضان هم ادامه دارد و بیشتر در وعده غذایی افطار متمرکز است، بنابر این یک وعده غذایی غنی و متنوع که شامل سالم ترین غذاها است را مصرف کنید. از افطار تا سحر پرخوری نکنید و از روزه داری سالم در ماه رمضان لذت ببرید. شواهد نشان می دهد که روزه داری می تواند تأثیرات مثبتی بر سلامتی شما بگذارد،  سیستم گوارشی و عملکرد آن تقویت می کند ، سطح قند و چربی خون را تنظیم  می کند و به کاهش فشار خون، کلسترول و بهبود سلامت قلب کمک می کند. عادت های ناسالم غذایی را که بر سلامتی شما تأثیر منفی می گذارد کنار بگذارید تا در ماه رمضان از سلامتی بیشتری برخوردار باشید.