راهنمای غذای روزانه بر اساس تامین نیازهای تغذیه ای گروه های مختلف جامعه و ارزش تغذیه ای منابع غذایی در یک برنامه روزانه تنظیم شده است. منابع غذایی به پنج گروه اصلی تقسیم می شوند:

  • نان و غلات
  • میوه ها و سبزی ها
  • شیر و فراورده های آن
  • گوشت، تخم مرغ و حبوبات
  • گروه روغن و چربی‌ها

تنظیم برنامه غذایی صحیح

تنظیم  یک برنامه غذایی خوب، یک علم همراه با هنرمندی است که اهداف آن عبارت است از:

  • تهیه برنامه غذایی برای تمام گروه های سنی مختلف که از نظر تغذیه ای کافی باشد
  • مطابقت دادن برنامه غذایی با بودجه خانوار
  • توجه به سلیقه ها، فرهنگ و عادات غذایی خانوار
  • مدیریت صحیح و کارا به منظور صرفه جویی در وقت، انرژی و مواد موجود

گروه نان و غلات:

این گروه از مواد غذایی، قسمت اعظم رژیم غذایی روزانه ما را تشکیل می دهد و بدین لحاظ از اهمیتی ویژه برخوردارند. این گروه به عنوان سوخت برای بدن، برای ساختن ذخیره های چربی و ساختن سلول ها در بدن مورد استفاده قرار می گیرند. نان و غلات به علت داشتن فیبرغذایی از ارزش تغذیه ای بالاتری برخوردارند و در صورت مصرف آنها با شیر یا حبوبات، پروتیین کافی را نیز به بدن ما خواهند رساند. نان تهیه شده با آرد کامل از ارزش تغذیه ای بالایی برخوردار است. در صورت امکان از این نان ها استفاده کنید.

در هنگام خرید نان توجه داشته باشید که تا جای ممکن از کارت اعتباری خود برای پرداخت استفاد کنید و از دادن پول جدا خودداری کنید. زیرا پول خود یکی از مهمترین منابع آلودگی به ویروس به حساب می آید. به منظور جلوگیری از آلوده شدن نان از پارچه تمیز برای قرار دادن نان در روی سکوی نانوایی استفاده کنید، از دستکش تمیز برای جمع کردن نان و از قیچی یا کارد تمیز برای برش دادن آن استفاده کنید. در تماس قرار نگرفتن نان با مواد غذایی یا سطوح آلوده را مورد توجه قرار دهید. همچنین، حتما نان را قبل از مصرف مجددا گرم و سپس مصرف کنید.

گروه میوه ها و سبزی ها:

این گروه از مواد غذایی با داشتن ارزش تغذیه ای بالا و انرژی کم، تامین کننده ویتامین ها، بخصوص ویتامین های A , C هستند. در رژیم غذایی روزانه خود از انواع میوه ها و سبزی های تازه استفاده کنید. انواع میوه و سبزی با رنگ های متفاوت را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. سبزی های سبز، قرمز، زرد و نارنجی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر است. سیر، سرشار از ترکیبی گوگردی به نام آلیسین است که گفته می‌شود بیشترین فواید سلامتی و خواص سیر از این ترکیب نشأت می‌گیرد. سیر سرشار از ویتامین C، ویتامین B6 و منگنز است. سیر به‌عنوان یک مکمل در بالا بردن عملکرد دستگاه ایمنی مؤثر است. مصرف پیاز خام، پخته شده و یا آب پز شده می تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کند و التهاب را کاهش دهد. پیاز می تواند زرد، قرمز یا سفید باشد.  پیاز حاوی خواص ضد میکروبی است. اما پیاز قرمز حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری در مقایسه با پیاز زرد یا سفید است. پیاز حاوی ویتامین های گروه C و B و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منگنز و منیزیم است. مصرف منظم پیاز خام و یا پخته شده در رژیم غذایی شما می تواند به حفظ سلامتی شما، تقویت سیستم ایمنی بدن و مقاومت در برابر عفونت کمک کند. در شرایط استرس نیاز بدن به ویتامین C افزایش پیدا می کند به همین خاطر توصیه می‌شود که حتما از منابع خوب ویتامین C مانند پرتقال، کیوی، مرکبات، لیمو، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی و گوجه فرنگی به میزان کافی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

 

گروه گوشت، حبوبات و